Deze blog begin ik met een flauwe grap: een writer’s block is een blok huizen waar alleen schrijvers wonen, ha, ha, ha, ha.

Nu even serieus.
Iedereen maakt het wel een keer mee dat je even niet weet hoe je verder moet. Je ideeën en muziek zijn groots en toch loop je vast.
Maar om nu te analyseren hoe en wat je blokkeert, laat ik je in 6 tips zien hoe je juist weer op gang komt.

Het belangrijkst is om in de ‘muzikale flow’ te komen: de stroom van creativiteit die je helpt nieuwe dingen te creëren en oplossingen te vinden.

Ik geef je zes tips om een Writer’s Block te voorkomen en vooral om in ‘muzikale flow’ te blijven:

1. Neem afstand

Het beste wat helpt is afstand nemen. Maak een wandeling, neem een douche of knuffel de hond. Alles dat je helpt om afstand te nemen is goed. Het zorgt ervoor dat je hersens weer gereset worden en daarna kun je weer fris aan de slag.
Probeer, net voordat je stopt en afstand neemt, te bepalen waar je straks weer verder mee gaat. Je onbewuste gaat dan voor je aan het werk.

2. Laat je inspireren

Dit is voor mij persoonlijk een hele goede; me laten inspireren door andere componisten. Het luisteren en meelezen van muziek van andere componisten inspireert. Meestal krijg ik meteen ideeën over hoe ik verder kan.
Soms schrijf ik een partituur over, edit dit naar mijn eigen zin en meteen levert dit bergen nieuw materiaal en ideeën op.
Ik gebruik heel even de creativiteit van een ander om die van mezelf weer in de flow te krijgen.

3. Werk met een timer

De beste methode die ik de afgelopen jaren heb geleerd en toepas is componeren met een timer.timer-Leren-Componeren
Zet je timer op bijvoorbeeld 5 minuten. In die 5 minuten schrijf je alles op wat je bedenkt en alles is goed!
Na het alarm bekijk je pas wat je hebt geschreven en mag je het bewerken.
Voor mij is dit zo’n goede methode dat ik deze overal voor toepas: schrijven van blogs, componeren, werken aan website, voorbereiding etcetera.
Het dwingt mij om in korte tijd creatief te zijn. En de beslissingen die ik maak zijn door de tijdsdruk heel intuïtief.
Je moet deze methode wel een tijdje oefenen voordat je deze beheerst.

4. Sta zo lang mogelijk open voor nieuwe ideeën.

Er komt een moment in het componeren dat je beslissingen moet nemen over welk materiaal je werkelijk gaat gebruiken, welke vorm, welke orkestratie en zo meer.
Wanneer je zo lang mogelijk openstaat voor opties zal de flow op gang blijven. Beslis zodra je weet wat je echt wilt met je stuk.
Wanneer je een ‘beeld’ kan vormen van de hele compositie, kan je naar dit ‘beeld’ toeschrijven.
Dit werkt altijd sneller dan componeren zonder ‘beeld’.

5. Schrijf een ‘What the Hell’-sectie

Een ‘What-the-Hell’ sectie schrijven is lekker.
In deze sectie mag je alles. Alles wat je schrijft is goed. Je mag je helemaal laten gaan.
Schrijf eens een half uur voor ‘Een wat kan mij het schelen sectie’ en je zal versteld zijn over wat je allemaal hebt gecomponeerd.

6. Componeer voor de prullenmand

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-wastepaper-basket-image23284037Deze tip komt van Johnny Mercer, componist van evergreens als Moonriver.
Hij schreef alles voor de prullenmand. Dat wil zeggen: hij componeerde met de gedachte dat alles wat hij schreef toch weggegooid gaat worden.
Natuurlijk gooide hij niets weg, maar het was een manier om in de flow te blijven en af te rekenen met zijn perfectionisme.

 

 

 

Dit zijn mijn zes tips, nu jij!

Hoe tackle jij een Writer’s Block? Wat zijn jouw gouden tips om de muzikale flow te behouden?
Schrijf je comment in het commentaarveld hieronder op en help anderen hun writer’s Block te overwinnen.

Op je muzikale vrijheid,
Marco

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de knoppen, zodat ook mensen in jouw netwerk profiteren.


    7 replies to "Hoe voorkom je een WritersBlock?"

    • Mike Boddé

      1. Analyseer eens wat je ‘fetisjes’ zijn. De mijne is: ik wil altijd alles op de 1. En ik laat vaak te weinig ruimte (te veel noten-fetisj). Om over een vastloper heen te komen ga ik een stukje maken waarin de 1 bijna niet voorkomt, en waarin absurd veel ruimte voorkomt.

      2. Doe het tegenovergestelde van het stuk waarmee je vastliep: dus je liep bijvoorbeeld vast met een langzaam stuk, met weinig noten, en weinig of geen modulaties. Schrijf nu een stukje met veel snelheid, veel noten en een heleboel modulaties.

      3. Schrijf een stukje (sectie) voor één instrument: een echte solo, zonder begeleiding. Dit om even de oren te wassen.

      4. Luister naar Mozart.

      • Marco de Bruin

        Hoi Mike,

        Dank voor je tips. Top!

    • Bram Borrias

      1.Ga eens in je eigen “archief” kijken. Op het moment ben ik bezig om mijn hele grote archief door te bladeren.
      Veel composities zijn nog niet af omdat ik op het moment van schrijven niet verder kwam maar dat lukt inmiddels wel en zelfs kan ik een paar composities maken door alleen maar loopjes en melodietjes samen te voegen,dus niks nieuws te schrijven.

      2.Ook heb ik altijd mijn Iphone en recorder bij me om nieuwe muzikale ideetjes op te nemen of in te zingen.

      3.Ga de mogelijkheden van één instrument verkennen:Legato,staccato,pizzicato etc etc.

      4.Pik melodietjes en giet ze in eigen vorm en je zal nog verbaast zijn, als je de compositie terug luistert,Hoe weinig hij nog hetzelfde klinkt als waarvan je gepikt hebt.

      Voor een kleine greep uit mijn composities nodig ik je uit om een kijkje te nemen op mijn website.

      Met muzikale groet,
      Bram Borrias

    • Marc Sas

      keep on writing is mijn advies. speel, speel en speel. maakt niet uit of het bagger is. neem het op. laat het liggen en luister er een week of twee later nog eens naar.

    • Gaston Wallé

      Of je professional bent of amateur, het gaat er om dat je in de eerste plaats veel lol hebt. Wat is de fundamentele waarde voor de specialiteit waar je veel van je tijd insteekt? Plezier. Het plezier om het doen wat je het liefs zou willen doen. Dat betekent overigens niet dat het creatieve proces altijd ongehinderd behoort plaats te vinden en je slechts zoete vruchten zou moeten plukken na al je verrichtingen.
      Voel je irritatie of angst omdat iets je niet lukt of dat je iets niet begrijpt of niet meer weet hoe nu verder, laat dan los en ‘fuck it’ (is een titel van een boek over loslaten). Zet in ieder geval je onstuimige ego in de ijskast of op een andere tijdelijke moeilijk bereikbare plek, ‘reset’ je verstand op nul want die gaat je zeker niet helpen en leer ontspannen.
      Meditatie zou kunnen helpen, maar je kunt ook je (overbelaste) hersenen belonen (ze hebben al zoveel eerder voor je gedaan) door het onbekommerd doen van aktiviteiten die weinig energie kosten en je een recreatief gevoel geven.

      Geniet bewust van een licht verteerbare afleiding. Op dat moment is er geen sprake van tijdverlies. Integendeel. Slaap er bijvoorbeeld nog nachtje over als het vinden van oplossing gecompliceerd zou blijken te zijn. In ieder geval niets forceren, want anders vertrouw je de werking van het onderbewustzijn niet. Waarom zou dat hersendeel jou dan helpen?

    • Steven De Baecke

      Laat eens negative harmony los op een passage van een eigen compositie of een bestaande compositie. Ik ben zeker dat je ernaar luistert met frisse oren en dat je iets nieuws ontdekt dat je verder helpt in je componeerproces. Er zijn filmpjes die je uitleggen hoe je deze componeertruc kan toepassen.

      • Marco de Bruin

        Mijn versie daarop is het schrijven van een harmonie die zo de prullenbak in kan. Ineens vallen dan alle beperkingen weg en ontstaat er een zee van ruimte.
        Een ‘What-the-hell-sectie’.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.