Namens mijzelf en alle mensen die bijdragen aan Leren Componeren wens ik je het allerbeste jaar!
Dit jaar is mijn motto samenwerken en ik hoop dat jij daar onderdeel van wilt zijn.

Terug naar de blog: “Hoe maak jij het af?

Dit is natuurlijk een gekke titel. Het jaar is net begonnen en ik begin al over afmaken.
Wat ik bedoel is het moment waarop je tegen jezelf zegt, “Ja, nu is mijn compositie af”.
Er is een allerlaatste fase waarin je echt de puntjes op de i zet en voelt dat het af is.
Maar hoe doe je dit nu precies?

Op dit moment heb ik net mijn compositie afgerond voor het USKO, een groot werk voor koor en orkest.
De deadline lag op 1 januari 2015.
Dat was dus doorschijven, ook tijdens de kerstdagen.

Vanuit al mijn schetsen en materiaal had ik al een aardige compositie staan met een duidelijke structuur en veel orkestratie ideeën. Maar toch moest het anders om juist dat gevoel te krijgen dat het klopt.
De vorm heb ik verandert en al mijn materiaal opnieuw gerangschikt. Vervolgens de hele compositie af geschreven en meerdere malen de balans gecontroleerd. Toen was het af.

chair-Leren_componerenDe laatste stap in het schrijven van zo’n groot werk is het controleren van alle partijen.
Dit doe ik in delen: eerste de houtblazers, dan de strijkers, koper en slagwerk.
Door gedetailleerd te kijken naar alle partijen ontdek je de kleine foutjes en dingen die beter kunnen. Door dit controleren wordt je muziek beter.

Zat ik eerst op ‘de stoel van de componist’, nu zit ik op de ‘stoel’ van de muzikant.
Toen alle partijen waren gecontroleerd, was het écht af. De deadline was gehaald en ik verstuurde het op 31 december om 19.00.

Nu komt de laatste fase: de fase waarin ik ook op ‘de stoel’ van de luisteraar ga zitten en ga schakelen met de andere stoelen van componist en muzikant.
Ik ga luisteren naar de repetities, nog meer praten met de muzikanten. Alles om het stuk beter te krijgen. Alles om dat oor van de luisteraar te verwennen met mijn gedachten en muziek.

Dit is mijn methode van werken.
Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw methode van werken. Hoe voltooi jij een compositie. Wat moet jij doen voor je kunt zeggen ’JA het is af?
Schrijf jouw methode en tips hieronder op, in de commentbox.

prijsPRIJS: Onder alle mensen die een comment schrijven, verloot ik een gratis coaching sessie van een half uur.

Op je muzikale vrijheid,
Marco

 

PS. 2015 word voor mij een top jaar!
Half februari wordt ons tweede kindje geboren én we hebben nu 3 dagen de sleutels van ons nieuwe huis in handen.
Dus januari en februari is een drukke tijd. De winnaar van de coaching maak ik bekend in de volgende blog en hij of zij kan de prijs ophalen vanaf maart, ha!


    6 replies to "Hoe maak jij het af?"

    • Klaas Peter Olijnsma

      Ik laat het meestal even een paar dagen liggen om met echt verse oren te luisteren. En dan bedoel ik ook echt luisteren. Met alle visuele feedback in de vorm van scores al dan niet digitaal, de sequencer-software, alles loslaten en dan alleen luisteren.

      Wat ook iets is wat ik vaak doe is het stuk op laag volume een aantal keer beluisteren terwijl ik heel iets anders doe. Om te kijken welke stukken de aandacht claimen en andere stukken rust geven.

      Wat vooral goed aan moet voelen is de balans. Zodra iets zo mooi klinkt dat ik het steeds wil luisteren dus aangetrokken word dan heb ik de juiste magie gecreeerd.

    • kika

      De eerte compositie die ik voorlegde aan het leerorkest waarin ik speel bleek door ons niet te spelen en zeker niet te interpreteren. De klankkleur was te vreemd en ik kon het basis ritme niet formuleren. en er was ook geen tijd voor te maken.
      Daarna is het gebleven bij kleine opzetjes. Daarna met steeds grotere tussenpozen, steeds onaffer, zo van dan ga ik er later maar eens mee verder.
      Nu open ik voor het eerst je blog maar weer eens: Gelukkig Nieuwjaar!

    • Naomi

      Ik moet het op het moment hebben van een deadline, en dan is dat wat ik dan heb ‘af’. Zelf vind ik het echter niet zo snel af en ik heb het geloof ik nodig om van toehoorders te horen hoe zij het ervaren, om me daarin verder te helpen.

    • Michiel

      In de laatste fase van het schrijven check ik nogmaals alle partijen afzonderlijk om te horen of ze op zichzelf goed klinken. Als ik vervolgens tevreden ben met het stuk nadat het gespeeld is door levende muzikanten, is het af. Vaak levert dat echter nieuwe inzichten die ik niet krijg als ik het via midi afspeel, dus werk ik het stuk weer bij etc tot het wel af is.

      Zoals Naomi ook schrijft is het moeilijk te zeggen wanneer het echt af is. Guillermo Klein zei daarover eens in een interview: ‘ I never finish pieces, I abandon them’ Lijkt mij een goede aanpak

    • Wim van Drunen

      Ik klink misschien superonnozel, maar ik eindig met de grondtoon of tonica, of anders gezegd progressie I. Ik ben leergierig, dus tips zijn uiteraard altijd welkom 🙂

    • […] De winnaar van de coaching uit de vorige blog is: Klaas Peter Olijnsma. Van harte gefeliciteerd Klaas, je krijgt 30 minuten gratis […]

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.