Hoe kun je zelf eigen filmmuziek componeren bij een video zonder meteen de Filmacademie of het Conservatorium te moet doorlopen?
De mogelijkheden zijn tegenwoordig eenvoudig. In elk montageprogramma kun je elke muziek onder een video monteren en bewerken.

Maar wat als je je éigen muziek bij een video wilt componeren?

Ook hierin heeft software ons leven eenvoudiger gemaakt. Je kunt nu in een programma de film bekijken en er meteen eigen muziek bij componeren.
In programma’s als Garageband, Logic, Protools, Reaper of Sibelius kan dit heel goed.

Het maken van eigen muziek bij een video heeft voordelen:

  • De muziek is rechtenvrij
  • Je kunt de muziek precies op maat maken
  • Je bepaalt zelf de geste van de muziek

Voordat ik in de techniek duik, geef ik je eerst 3 belangrijke tips over filmmuziek:

1. Filmmuziek gaat over klank
We kennen natuurlijk de beroemde filmmuziek melodieën, maar dat zijn meestal de leaders van een film. De meeste muziek gaat over het ondersteunen van het beeld. Het is tenslotte toegepaste compositie. En daarin speelt klank de belangrijkste rol. Overweldigende muziek leidt alleen maar af van het beeld. 

2. Bepaal het tempo van de film en maak een tempotrack.
Is er één tempo dat kan gebruikt worden in de hele film of wisselt deze elke seconde? Maak voor de scenes waar muziek onder moet een tempotrack. Bepaal de belangrijke momenten op beeld, bepaal de hoekpunten van het tempo (waar het tempo wisselt) en maak dan een tempotrack. 
In bijvoorbeeld Logic kan dit heel eenvoudig. Met een tempotrack wordt het makkelijker om te componeren, omdat je je verhoud tot iets dat vast staat.

3. Bepaal de in- en uitpunten van je muziek.
Met andere woorden, waar gaat de muziek klinken en waar stopt de muziek. Wat zijn de punten waar de muziek er in komt en er weer uit gaat. Tussen deze punten kan muzikaal van alles gebeuren, als het begin en einde duidelijk is.

Om je te laten zien wat ik bedoel, heb ik een speciale video gemaakt. Aan de hand van een filmfragment laat ik zien hoe je in een eenvoudig programma als Garageband een video van eigen gecomponeerde muziek voorziet.

Als je na het lezen van deze blog ook zo’n zin hebt om je eigen filmmuziek te schrijven, nodig ik je van harte uit om dit te doen en het resultaat hieronder in de comments te delen.

En check ook onze proefsessie, zodat je echt alles over componeren te weten komt.

Op je muzikale vrijheid,
Marco

[thrive_leads id=’4728′]


    56 replies to "Hoe componeer je eigen filmmuziek?"

    • Jessica

      Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit eerder filmmuziek heb gecomponeerd, maar wat mij moeilijk lijkt is om op precies het goede moment de climax in de muziek te bereiken op het moment dat het er moet zijn bij het beeld.

    • Luc

      En hoe niet voorspelbare clichés of in melodieën of improvisaties te verzanden want dat geeft teveel aandacht op de muziek zelf, dat vind ik weer lastig of misschien beter gezegd een uitdaging.
      En weg laten schijnt lijkt ook weer goed te werken, zoveel vrijheid is niet eenvoudig.

    • Koos

      Componeren voor film of video is een vak apart. Je moet uiteraard gevoel voor muziek hebben, maar zeker ook voor film of ander beeldend media.
      De moeilijkheid is, lijkt mij, om de film a.h.w. op een hoger niveau te brengen. Een film zonder muziek, hoe goed gemonteerd, kan beter in de kast blijven liggen.
      Het is voor de amateur of professional wel een uitdaging en die moet je niet laten liggen.

    • Aad

      Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit eerder filmmuziek heb gecomponeerd, maar wat mij moeilijk lijkt is om op precies het goede moment de climax in de muziek te bereiken op het moment dat het er moet zijn bij het beeld.

    • Diderique

      Het moeilijkste bij het maken van muziek bij beeld vind ik om niet als muzikant of traditionele componist te denken. Ik wil vaak ‘interessante’ muziek maken, maar in veel gevallen voldoet één enkele noot (met precies het goede geluid!) of een padje veel beter dan een complete compositie.
      Fons Merkies zei ooit: “als filmcoponist moet je waarschijnlijk meer van film houden dan van muziek.”. Dat vond ik wel een rake opmerking.

    • Jan Meiborg

      de keuze: minimalisme versus bombastiek

    • Willy-Els te Boekhorst

      Mijn eerste probleem was: hoe kom ik aan een stukje film, waarbij ik iets wil componeren? Een stukje muziek wegvegen uit een bestaande film om zelf iets minder moois te maken, vond ik niet echt een goed idee.
      Nu de filmpjes over mijn kleinzoon binnenstromen, weet ik er wel een. (Als je het de tijd geeft, worden problemen soms vanzelf opgelost.) Ik kan dus gaan ontdekken of het nu lukt.

      • Marco de Bruin

        Filmpjes met kleine kinderen is altijd een dankbaar item om muziek bij te maken. Er is weinig inhoudelijke dialoog en dat maakt het ‘makkelijker’.

    • Frank

      a. het creeren van de juiste sfeer
      b. het vinden van de juiste instrumentatie

    • Patrick Schouten

      Het lastige aan componeren van filmmuziek vind ik dat je vaak begint met de nog niet definitieve versie, wat betekent dat als de definitieve versie er is je timing soms niet meer gelijk loopt, of dat de ruimte die je voor je muziek had ineens 2 seconden minder is. dan wordt het een uitdaging om je tempo aan te passen zonder dat het storend wordt, of je compositie aan te passen aan de tijd.
      Uitdagingen genoeg die je soms best in tijdnood kunnen brengen.

    • Martijn

      Het lijkt me juist gaaf om een keer te proberen! Tot nu toe heb ik alleen soundscapes gemaakt bij schilderijen:-)

    • Marc Sas

      ik heb de neiging er teveel een song van te maken. dat leidt teveel af van het beeld

    • Lize de Hoog

      Hoe kun je de muziek ondersteunend aan het beeld laten zijn. Waar zit het juiste moment om een muzieklijn in te zetten die leidt tot het cruciale moment van ontlading of de rust of wat het beeld wil laten zien.

    • Lize de Hoog

      Wanneer zet je een muzieklijn is die de climax bereikt op het cruciale moment van het beeld van de film.

    • Antoine van Kampen

      Nog nooit gedaan, maar staat wel op mijn to-do-lijst. Lijkt mij lastig om de juiste sfeer (en variatie daarin) te creëeren

    • Ton Huijsman

      Ik zou de muziek zo willen maken dat deze het verhaal van de film verteld, maar ik ben bang dat dat meer een symfonie zou worden. Beperking lijkt mij het allermoeilijkste bij het componeren voor een film.

    • Leo de Bolster

      Het moeilijkste lijkt mij de in – en uit punten en mede de diepte en hoogtepunten van de muziek, in verhouding tot elkaar, in de juiste nuances te plaatsen.

    • Tim

      Hallo Marco,

      Bedankt voor de gratis video’s tot nu toe. Ik zou wel eens willen weten hoe je met de muziek het effect van de film kan versterken. Sommige scenes zijn vaak extra spanned door de achtergrond muziek. Hoe doet men dat?

      En ik zou ook wel een jingles willen leren schrijven. Korte reclamefilms dus.

      • Marco de Bruin

        Beste Tim,
        Dank voor je comment. Ik overweeg een speciale korte module te maken, die gaat over filmmuziek. Deze onderwerpen komen daarin dan zeker voor.
        Ik houd je op de hoogte.

    • Gaston Wallé

      ‘Less is more’ en dat geldt vooral voor filmmuziek. Filmmuziek moet de stemming van een scene ondersteunen maar niet te veel, anders krijg je het effect wat in zoveel matige tot slechte speelfims en televisie wordt geproduceerd, dat is: dat niet het verhaal door de ‘actoren’ (acteurs/echte personen) geloofwaardig wordt vertolkt, maar het gebrek wordt gecompenseerd.

      John Cage zei ooit: ’there’s no such thing as silence’. En dat is met film een absoluut gegeven.
      Film werkt gewoon niet zonder geluid, tenzij geluidloosheid voor een korte tijd als stijlkenmerk een contrast zou zijn met het overige ‘diegetisch’ geluid.
      Het geluid dat de toeschouwer verwacht bij het zien van beeld. Als je een glas ziet vallen op een harde vloer dan hoort daar een bepaald geluid bij.

      Filmmuziek daarentegen is ‘nondiegetisch’ tenzij ‘offscreen’ er een orkest zou spelen, hetgeen later in beeld zou worden verantwoord. Toch is het met een ‘filmscore’ schrijven de kunst om de muziek ‘diegetisch’ te laten werken. Alsof de muziek daardoor onlosmakelijk is verbonden met het beeld. Een klassiek voorbeeld is de moordscene in de Hitchcockfilm Psycho.
      Een jonge vrouw wordt tijdens het douchen meerdere malen met een mes gestoken.
      Muziek is van Bernard Herrmann. Bekijk die zelfde scene nu eens zonder geluid en het effect is geheel anders. Opmerkelijk is dat Hitchcock na ruzie met zijn vaste componist films heeft gemaakt zonder filmmuziek.

      • Marco de Bruin

        Dank je wel Gaston, muziek van Bernard Hermann is tijdloos en heel goed om te bestuderen.

    • Martijn

      Hoe maak je een goede tempotrack en als die per seconde wisselt hoe maak je daar dan muziek op? Of is het per definitie “vrije” muziek die onder film gebruikt wordt? Vrij in de zin van geen maatsoort, melodie, structuur.

      • Marco de Bruin

        Beste Martijn,
        De tijd van ‘vrije’ muziek is voorbij. Nu met de kun je alles heel goed sync leggen en dus wordt er gewerkt met maatsoorten en exacte tempi, tot 3 decimalen achter de komma exact. De dirigent krijgt een clicktrack en spelen maar.
        Alle muziek is gecomponeerd.

    • Addy Scheele

      Het moeilijkste bij het maken van filmmuziek was voor mij altijd de communicatie met de beeldmakers, in casu mijn opdrachtgevers.
      Visueel ingestelde mensen blijken een totaal andere beleving van muziek te hebben. Vooral als de muziek nog in een voorstadium verkeert, dus nog niet gearrangeerd en qua sound geproduceerd is.
      Als muzikant heb je dan al een klankvoorstelling van de uiteindelijke productie met de goede instrumentatie, mixage en geluidseffecten. De melodie, de akkoorden en het ritme heb je dan al gecomponeerd en dat is voor jou voldoende en het allerbelangrijkste.

      De filmmaker – zo bleek mij in de meeste gevallen – heeft hier niet voldoende aan en voor hem krijgt muziek pas inhoud als de instrumentatie, dus de uiteindelijke sound, klaar is. Na zo’n 50 audiovisuele producties waarbij ik de muziek heb gecomponeerd, is dit mijn voornaamste conclusie:

      Componisten en muzikanten houden zich vooral bezig met de binnenkant van muziek en filmers zijn meer in de buitenkant van de muziek geïnteresseerd. Laat daarom nooit een halffabricaat horen. Ze kunnen zich toch niet voorstellen dat het uiteindelijk anders gaat klinken……

    • kika

      moeilijk: niet proberen om wat er al te zien is op beeld nog eens te herhalen/illustreren in je muziek

    • christina

      Wat ik moeilijk vind is om de juiste geluiden te vinden bij de wat ik in mijn hoofd al hoor. Wat voor soort geluid bij wat voor partij gezet wordt bepaald namelijk al zo veel van wat voor sfeer gecreëerd wordt.
      Soms heb ik iets in mijn hoofd en lukt het me gewoon niet dit in de praktijk te creëren.
      Ik denk dat ik nog een heleboel onderzoek te doen heb om mij hierin te ontwikkelen

    • Neeltje

      Ik vind het moeilijk om muziek zelf in te spelen. Ik weet te weinig van de akkoorden. Ik heb vaak een goede melodielijn maar het lukt me niet om daar omheen sferische muziek te kiezen die erbij past.

      • Marco de Bruin

        Dag Neeltje,
        Kies dan je meest favoriete akkoorden en je meest lelijke akkoorden. Probeer daar mee te stoeien en kies er dan 2 of 3.
        Daar doe je het mee en ene maakt de melodie passend.
        Op deze manier kom je echt veel verder.
        Succes, Marco

    • David

      Wat ik het moeilijkst vind aan het schrijven voor video is ik er vaak een ander gevoel bij hen dan degene die het gemaakt heeft.
      Hoe bepaal je wat de juiste sfeer is? En is er maar één manier? Volgens mij niet, en soms is de makkelijkste weg niet de beste. Een dramatische scene kan soms door vrolijke muziek ineens veel indringender worden, terwijl je als eerste zal denken aan dramatische muziek.

      Het is en blijft een vak, en ook al ben je goed in componeren, dat wil absoluut niet zeggen dat je ook filmmuziek kan schrijven. Je laten leiden door beelden is veel moeilijker dan men vaak verwacht, aangezien de meeste componisten worden geleid door de muziek die er al is.
      Weinigen die het gegeven is om zowel een goed muziekstuk te schrijven als het passend op het beeld te maken.
      John Williams is wel een goed voorbeeld van zo’n genie vind ik.

    • Ward

      Gewoon het theoretische aspect!

    • henk

      info vinden.

    • Bouke Ansing

      Speciale sounds die je nergens kan vinden zijn voor mij de moeilijkheid.

    • Bouke Ansing

      Bepaalde sounds opzoeken die je niet zomaar even uit garageband kan halen

    • stijn

      De juiste tools en sample bibliotheken vinden om aan de slag te kunnen

    • Jan

      Het is een kunst. Van weglaten en mooie klankvelden.

    • Tim

      De muziek het ritme van het beeld laten volgen.

    • emma

      wat ik moeilijk vind is een echt goede melodie bedenken die blijft hangen en ook goed is.

    • Emiel

      Ik vindt zelf de akkoorden bij de film zoeken het moeilijkst

    • samuel

      Ik vind het heel lastig om een soundtrack te maken die echt goed bij de film past, ik denk niet dat mensen snel aan het onderwerp van de film zouden denken als ze alleen de muziek zouden horen.

    • Himsha

      Ik zou dit eens willen proberen met een groep kinderen van de 3de graad. Dit filmpje kan mij misschien helpen. Mij lijkt het een uitdaging om de juiste sfeer vast te leggen.

      • Marco de Bruin

        Beste Himsha, houd je ons dan op de hoogte?

        Groet!
        Marco

    • Gloria Rembrandt

      Ik ben benieuwd naar de speciale video

    • Daniel

      Ik wil gaan starten met filmmuziek en ben het helemaal eens met de stelling dat geluid (sfeer en emotie) de bepalende factor zijn. Ben aan het proberen om vanuit “geluid” de basis op te zetten om van die emotie de compositie te maken. Daarbij ook aandacht voor het effect op de kijker. Ik bedoel daarmee experimenteren met muziek die “haaks”op de beelden staat om daarmee een extra effect te bereiken.

    • Peter van den Dool

      Zelf vind ik het lastige:

      Een andere manier van denken, bijv.
      1. Minder harmoniseren. Ik denk nu vanuit een vierstemmige zetting. Maar zoals boven ook al aangegeven: een eentonige zetting is vaak al genoeg bij filmmuziek.
      2. Meer kijken naar het effect van de klank dan naar de techniek van het spelen.

      Ook vind ik het lastig om filmmuziek te ‘improviseren’ zonder meteen gebruik te maken van notatiesoftware. Dus met bijvoorbeeld twee keyboards en Kontakt 5. Het ene keyboard op cello ensemble, het andere keyboard op English horn. En dan gewoon ‘filmmuziek spelen’.

    • Geos

      Muziek maakt de film!
      Schitterende beelden gemaakt met bijv. een drone zijn geweldig!
      De muziek en timing is daarbij heel belangrijk.
      Beeld bijvoorbeeld een fragment in dat een dame naar een keukenkastje loopt.
      Zonder geluid kan het een reclame betreffen van een afwas middel.
      Op zich niet zo spannend.
      Maar als er een goede muziek onder staat van een horror film ?!
      Dan ben je snel geneigd om op het puntje van je stoel te zitten of weg te kruipen.
      Zelf ben ik redelijk bedreven in het maken van allerlei soorten muziek met DAW Reason. Ik beschik niet over opname cameras ieder zijn specialiteit.
      Wel leuk om te doen.

    • Jochem Bussink

      Het moeilijkste aan filmmuziek componeren is de timing; bepaalde klanken en ritmes inzetten op de juiste momenten zodat je het beeld versterkt.

    • Maikel

      Het bepalen van een passende sfeer (toonaard) op de filmbeelden

    • Wietske Hovingh

      Het moeilijkste is om de emotie te laten horen die we zien in beeld. En dat te doen vanuit de visie van de regisseur.

    • Thomas

      Mij lijkt het moeilijk om de juiste setting te geven

    • F

      Lastig om te beginnen

    • Hervé

      Voor mij lijkt het moeilijkst bij filmmuziek om de sfeer te kunnen linken aan een bestaande muziekstijl.

    • Corné

      Film is eigenlijk niet mijn eerste invalshoek. Ik heb stukjes voor een harmonieorkest geschreven, maar stuit op praktische problemen. Met name een goede kennis van de diverse instrumenten.

    • Jeannette Kesseler

      Ik componeer filmische muziek, n.a.v. een gedicht. Het beeld staat hier dan alsware gelijk aan de poëzie. Ja. heb veel meer vrijheid, maar ook minder inspiratie vanuit beeld/en tekst. Moeilijk voor mij is het maken van de beslissing. Kan het niet nog beter/fraaier of kan het ook anders? Neemt hierdoor veel tijd in beslag.

    • Steven De Baecke

      Eén van de grote uitdagingen in filmcompositie is dat de timing van de muziek bij het aansnijden van een nieuw shot bij een andere verhaallijn of emotieverandering perfect moet zitten. Dit probleem stelt zich vooral bij het aanwenden van grote melodische lijnen die zich moeilijk laten inkorten of verlengen.

    • Peter Bezemer

      Leuk 🙂
      Zelf ook weleens een paar projectjes gedaan, voorbeeldjes:

      Rustig: https://www.youtube.com/watch?v=PxnInnRfUEE
      Ook rustig: https://www.youtube.com/watch?v=74qk8EdWZP8
      Iets minder rustig: https://www.youtube.com/watch?v=vbawN2BWDIU
      Middeleeuws: https://www.youtube.com/watch?v=QXWnOUAF1Nc

    • Jean Caufrier

      Ik heb meer dan 600 nummers geschreven, meest genre filmmuziek.. melodieën dus… vroeger met piano. nu synthesizer .. het moet eigenlijk in u zitten . ik heb als kind een paar lessen gehad voor trompet. voor een fanfare.. maar na mijn 12 jaar gestopt. en na mijn 16 jaar begonnen met gitaar, orgel, en meer.. maar componeren zal al erin van kindsbeen al..
      1 van mijn stukken.. Vervlogen tijd van 1975 ong..
      https://www.youtube.com/watch?v=MNyjL3UtIx8

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.