Herken je deze situatie:
Het is avond en je bent aan het werk met je compositie. Het gaat lekker, héél lekker.
Alles klopt en de muziek die je maakt is he-le-maal te gek. Deze compositie is het beste dat je ooit hebt gemaakt.
Je pakt nog wat extra tijd om deze magnifieke muziek tot in perfectie fijn te slijpen.
Yes, nu ben je op je best!
De volgende dag luister je weer naar die magnifieke muziek.
Maar op deze dag klinkt alles ……. ^%#&%#^#%@&#* ………… anders.
De muziek die je hebt gemaakt is helemaal niet zulke geweldige muziek. Het is eigenlijk lang niet zo goed als je dacht. Het lijkt wel bagger.
Aaaaaaaaah, wat gebeurt er?
Wanneer ik dit verhaal in mijn workshops vertel, lacht iedereen. Het is voor veel mensen heel herkenbaar.
Waarom klonk die muziek toch zo lekker?
Het goede nieuws is dat je in de muzikale-FLOW hebt gecomponeerd. Niet verkeerd en heel waardevol.
Die volgende dag luister je met frisse oren, ga je details horen en kan je afstand nemen van de muziek waardoor je andere dingen hoort. Dat is wat er gebeurt.
De muziek komt frisser je oren binnen.
Frisse oren zijn belangrijk.
Grote producers als Quincy Jones of Nile Rodgers zorgen dat ze altijd met ‚frisse’ oren luisteren. Zij komen een paar keer per dag de studio in, luisteren met frisse oren en kunnen meteen benoemen wat er verbeterd moet worden.
Ik wil zeker niet je waardevolle avond verpesten. Deze avond is waanzinnig belangrijk!
Je hebt in de muzikale-flow gewerkt en dit levert je heel veel creativiteit op.
Mijn vraag: Heb jij dit ook meegemaakt?
Een avond van hard werken, geïnspireerd zijn en bij de volgende dag terugluisteren het gevoel hebben dat het niet zo goed was als je dacht.
Was het echt bagger? Heb je er nog iets van kunnen maken of is het in de la (of erger nog – de prullenmand) belandt?
STOP, niet weggooien!
In de volgende blog, geef ik je mijn oplossing om het beste uit deze situatie te halen.
See you soon.
Op je muzikale vrijheid.
Marco C.
PS. Herken je deze situatie?
schrijf jouw oplossing voor dit probleem hieronder in de commentbox.
5 replies to "The day after…"
Kan je ook tussentijds uit je flow stappen om met frisse oren naar je eigen werk luisteren? Ik zou graag zelf het moment bepalen waarop ik mijn eigen werk kan beoordelen.
Jazeker. De beste tip die ik je kan geven is te weten waar je de volgende mee verder gaat, wanneer je dat weet kan je de flow doorbreken
Gerard, uit je flow stappen is eenvoudig. Stap dan uit je componeeromgeving; ga een paar minuten naar buiten, luister naar de geluiden op straat (jawel een tip van Marco) dit helpt je vaak ook om je creativiteit te stimuleren. Daarna weer naar binnen en start met luisteren naar het geheel.
Ik luister altijd de volgende dag opnieuw. In je flow zitten zorgt er soms voor dat je van je opdracht af kan dwalen. Als het de volgende ochtend nog steeds goed klinkt dan weet je dat je goed zit. Als het niet goed zit, dan weet je vaak ook wel waar dat aan ligt en kun je er aan werken.
En nooit je werk weggooien. Ik bewaar alle versie met een volgnummer, ook die versies die niet lekker klinken. Je kunt namelijk dan altijd terug om weer ideeën op te doen.
Overnieuw beginnen is geen schande overigens, maar bewaar wat je had.
En wat ik vaak ook erg prettig vind is regelmatig het geheel beluisteren, dus niet alleen waar ik mee bezig ben. Om zo te blijven controleren of alles een geheel blijft. En dat is merk je ook goed als je de volgende ochtend weer gaat luisteren met frisse oren.
Dank je wel Patrick, helder verhaal.