Het is ontzettend voor de hand liggend, maar koken is toch bijna hetzelfde als componeren.

Als je gaat koken verzamel je als eerst al je ingrediënten. Je leest het recept nogmaals of dit ken je uit je hoofd en je begint met de voorbereiding: snijden van de groente, het maken van de bouillon, de hoeveelheden afmeten en zo meer.

Dan begint het echte werk, de pannen gaan op het vuur en je bereid het recept.
Het is pas echt af als je ervan proeft en er, naar smaak, kruiden bij doet. Beetje zout, beetje peper en zo meer.
En dan serveren en opeten.

Zo simpel is het.

Het leuke van koken is dat er telkens weer nieuwe recepten zijn te ontdekken en je je kookkunst kunt verbeteren.

En zo is het ook met componeren.

Er is telkens weer nieuwe muziek te ontdekken en er is telkens weer nieuwe muziek te maken.
Je kunt je ‘componeer-kunst’ verbeteren en spelen met ‘kruiden’.
Je gaat door totdat je een stijl ontwikkeld, goede eigen recepten ontwikkeld en overzicht en kennis krijgt van alle ingrediënten.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben zijn de nieuwe recepten.
– Hoe maak jij je eten klaar?
– Hoe componeer jij je nieuwe muziek?
– Hoe smaakt jouw gerecht?
– Hoe klinkt jouw compositie?

Uit nieuwsgierigheid vraag ik je wat je beste gerecht is en welke muziek daarbij hoort:
Is het spaghetti samen met Pavarotti?
Is het Thaise soep samen met The Everly Brothers
Of toch Boerenkool met Wagner.

Schrijf het hieronder op en deel dit bericht met je netwerk.

Op je muzikale vrijheid,
Marco C.

PS. Heb je de boekenlijst al gezien?


    1 Response to "Componeren is net als koken"

    • Steven De Baecle

      In mijn lessen compositie maak ik geregeld de vergelijking met kookkunst.
      De kunst van het gebruik van de juiste ingrediénten, technieken, kruiden die leiden tot een evenwichtig gerecht.
      Veelal willen aanstormende kunstenaars teveel dingen ineens combineren die tot overdaad leiden en het muzikale verhaal vertroebelen. Te veel peper en zout of zout-zure saus een biefstuk-friet of spaghetti met braadworst: vind jij dat lekker ?
      Dat neemt niet weg dat je kan experimenteren en kan prutsen met je materiaal en cross-over mag toelaten in jouw componeerproces. Door juist dit te doen kan je achteraf filteren en misschien toch een nieuw “gerecht” creëren. Als het mislukt heb je er ook uit geleerd.
      Gelukkig hoef je het met muziek niet op te eten.
      Want door experiment en toeval, tegenslag en mislukking ontdek je je eigen kunstenaarsschap.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.