Gevoel of verstand? als muzikant en componist heb je beide nodig.
Kun je muziek maken op alleen je gevoel, gehoor en talent? Kun je een goed componist of muzikant zijn zonder iets van muziektheorie te weten, zonder te onderzoeken en te analyseren?
Ja natuurlijk, die componisten en producers zijn er. Toch wordt je wereld veel groter als je je wel verdiept in de theorie en analyse van muziek.
Door middel van analyse kun je muziek begrijpen én leren van anderen.
Maar wat is analyse nu precies?
Met analyse probeer je de muziek te ontleden zodat je vat krijgt op alle elementen.
Beginnend in het groot: wat is de vorm van een muziekstuk?
Welke akkoorden worden er gebruikt, hoe is de melodie opbouw, tegenstemmen, orkestratie, tempo, texture en veel meer.
Op het conservatorium had ik 6 uur per week analyse-training en het was stevige kost, maar het heeft me zoveel gebracht. Door deze lessen begrijp ik de muziek waar ik van houd veel beter en snap ik de kracht van muziek.
Het goede nieuws is dat analyseren van muziek te leren is, door iedereen.
Je kan alle analyse-methoden leren als je bereid bent je te verdiepen in muziektheorie.
En om je hier mee te helpen wil ik een workshop organiseren die gaat over het analyseren van muziek.
Praktisch betekent dit dat we een aantal muziekstukken uit verschillende stijlen en genres analyseren. Ik laat je zien hoe dit in zijn werk gaat, welke stappen er te zetten zijn, en hoe je dit zelf kan toepassen. En bovenal hoe inspirerend dit is voor je eigen componeren.
Voordat ik de workshop ontwikkel wil ik heel graag van je weten of deze workshop je aanspreekt en welke onderwerpen je graag behandeld wilt zien?
Of heb je de voorkeur voor een live workshop of voor een online webinar?
Ik verzamel alle ideeën en organiseer vervolgens een te gekke workshop waarin het analyseren van muziek centraal staat.
Dus:
- Spreekt deze workshop jou aan? En zo ja: …..
- Welke onderwerpen. muziekstukken zou je behandeld willen zien?
- En 3: heb je verder nog briljante ideeën? (wat dit betreft of anders)
Schrijf je antwoord hieronder op, in de commentbox.
Alvast mijn dank daarvoor.
Op je muzikale vrijheid,
Marco C.
4 replies to "Gevoel of verstand?"
Supervette orkestraties / instrumentaties spreken mij wel aan
Stukken van Bob Brookmeyer (grote bezettingen) vond ik in het verleden te gek, alsook van Ravel
[Maria Scheider en Bill Holman vond ik nooit zó geweldig]
(wellicht zijn ook Ligeti / Lutoslawski cool)
om tof te leren orkestreren – in vele genres / stijloverschrijdend
Daarnaast ook: hetzelfde met samples uit de computer of soundmodules..
Hoe tover ik waanzinnige muziek uit de computer, fantastisch of zo goed mogelijk klinkend zodat zelfs alleen dàt al een goed product zou zijn?
Verder nu even geen briljante ideeën
Cheers!
Colijn
Hallo Marco
Analyseren van een muziekstuk van een componist uit de oude doos spreekt me echt niet aan.
Bij voorbaat word ik al ongeduldig bij de gedachte dat ik bij deze workshop zit.
Zo droog ta ta ta taaaa gaan bekijken wat Beethoven theoretisch heeft gedaan, nee dan blijf ik liever ongeschoold.
Wel heel interessant is om ieders eigen compositie op tafel te leggen en van jou en/of de groep te horen wat er speelt en daarbij jouw kennis van de muziekanalyse te gebruiken. Ik ben blij dat jij vele keren zes uur in de week analyse training hebt gedaan, dan hoef ik het niet meer te doen.
Met waardering voor elk muzikaal initiatief,
Groet,
Paul Simon
Ja! Heel graag!
Vanaf het eerste moment dat ik les heb voor componeren, hoor ik dat ik stukken moet analyseren, maar als ik dan ga zitten met een partituur, verdrink ikn de informatie. Waar ga ik beginnen en hoe houd ik de structuur van wat ik aan het doen ben vast, zodat ik ook werkelijk meer begrip krijg?
Van klassieke harmonische analyse, weet ik voorlopig voldoende. Daar heb ik al sprcifiek les in gehad.
Een popsong analyseren heb je al een aantal keren voorgedaan. Dat lukt wel. Daar ligt niet mijn grootste belangstelling.
Mijn belangstelling ligt vooral bij de wat grotere stukken voor ensembles en orkesten en ik zou graag iets willen leren dat toepasbaar is in mijn schrijven.Leren van de echte klassieke meesters of kijken hoe componisten die iets luchtiger schrijven dat doen. Ik schrijf geen pure jazz, dus echt bigband liever niet. Wat ik heel gaaf zou vinden is een concertstuk voor fanfare, maar Ravel is ook prima.
Waar? Ik zou ervoor naar den Haag komen, gezellig op je kantoor. Echt met een groepje samen zijn, vind ik het leukst, maar misschien is het goedkoper of praktischer met een webinar en is dat voor anderen net het stapje om wel mee te kunnen doen. Dan vind ik dat ook fijn.
Een online workshop lijkt mij interessant.
Voor mij zit in de top tien muziek van Otto Ketting met zijn “symfonie nr 4″
Deze symfonie klinkt Jazzy en minimalistisch, geweldig om te horen!
Verder ook een muziek stuk van Charles Koechlin getiteld
Le buisson ardent” het is geloof ik zijn laatste meester werk, met heel veel kleur in de orkestratie.
Beide werken staan op youtube!
Groeten, Leo