Al jaren ben ik een blogger.
Eerst op mijn persoonlijke site op de website van Leren Componeren.
Deze blog-berichten zijn altijd bedoelt om waardevolle informatie te geven over componeren, liedjes schrijven of produceren. Dit om jouw als lezer te inspireren of een ervaring met je te delen of een onderwerp aan te bieden waarvan je kunt leren.

De comments die worden gegeven op een blog-artikel zijn zelfs waardevoller dan de blog zelf. Via deze comments kan er een discussie ontstaan of ervaringen worden gedeeld met alle lezers.

Eerlijk gezegd is het schrijven van blogs een beetje in het slop geraakt. Ik wil dit weer oppakken, maar dan nèt ietsje anders dan daarvoor.
Daarbij kan ik je hulp goed gebruiken.

Ik ben op zoek naar blog onderwerpen. Naar jouw blog onderwerpen.

  • Welke onderwerpen wil jij terug zien in de blog?
  • Met welke onderwerpen kan ik jou als lezer veel beter van dienst?

De beste blogs zijn die blogs die de juiste onderwerpen behandelen voor de juiste lezers.
ask what the client wants_leren_componeren
Daarom mijn vraag aan jou:
Wil je in de commentbox hieronder al je onderwerpen schrijven waarover je een blog wilt lezen.

Het mag over van alles gaan: technieken, vaardigheden, inspiratie, verschillende stijlen, adviezen en veel meer. Je kunt ook aangeven of je houdt van korte of lange blogs, tekst of video.

Met het geven van jouw onderwerpen help je de 700 lezers van deze blog.

Op je muzikale vrijheid,
Marco C. de Bruin

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+.
Zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren van de komende blog-artikelen.


    21 replies to "Welke onderwerpen hebben JOUW interesse?"

    • Canticorum

      Ik ben op zoek naar geschikte teksten voor religieuze liederen.
      Ook vertalingen van koralen van Bach bv. of liederen van Schubert zijn welkom.

    • joost walter

      Onderwerp: hoe krijg ik mijn muziek / arrangementen gespeeld?

      Hoi Marco,

      Ik heb intussen een bescheiden verzameling strijkkwartetarrangementen opgebouwd, die ik aanbied op een van mijn sites. Ik heb een advertentie geplaatst in een strijkersmagazine, ik heb e-mails verstuurd aan viooldocenten, ik heb een poster gemaakt die een vriend heeft opgehangen in de hal van een conservatorium. Ik heb in al die tijd slechts 1 bestellinkje ontvangen. OK, ik ben geen strijker, dus het zou kunnen dat die arrangementen niet ‘des strijkers’ zijn, maar zo slecht zullen ze toch niet wezen. Er staat zelfs gratis te downloaden muziek op de site. Wat is er aan de hand? Aan de vindbaarheid ligt het niet. Zoek op ‘strijkkwartet bladmuziek’ en ik sta bovenaan. Ik zou het zo leuk vinden als mensen de muziek zouden spelen, maar blijkbaar doe ik iets niet goed.

      Groet,

      Joost

      • Marco C. de Bruin

        Beste Joost,
        De vraag is of je een product hebt waar de klant behoefte aan heeft?
        Heb je weleens een strijk 4-tet je muziek gratis aangeboden? Als ze het spelen kun jij het filmen en dat weer als promotie gebruiken.
        De vindbaarheid is ok, maar wordt er op gezocht?

    • Mike Boddé

      Wil graag weten wat jij van de autotune gekte vindt. En 2 hoe moeten we het verder aanpakken met het eurovisie songfestival? 3. Wat vind jij van programma’s als ‘the voice of holland’ e.d.?

      • Marco C. de Bruin

        Hoi Mike,
        Autotune is een geweldig hulpmiddel voor veel mensen. Ben je een top muzikant dan moet je daar ver vandaan blijven.
        Het songfestival wordt steeds leuker. Ineens is het hot om als Nederlandse artiest je aan te melden.
        Anouk heeft een trend gezet. Wanneer schrijf jij een goed liedje voor dit zangfestijn?

        ‘The voice’ kun je van alles van vinden. Ik vind het goede dat er aandacht is voor goed zingen. Tegelijkertijd zijn er vele mensen die denken dat ze alleen kunnen zingen als je in zo’n dergelijk programma kan komen. En dat is fundamentele onzin!
        Zingen hoort bij het leven, zingen moet je doen en gaat over het hebben van plezier.
        Opvallend vind ik dit in het basisonderwijs: de leraren zingen niet meer. De kinderen zingen ‘Goedemorgen’ met een cd mee? Waanzin!
        Iedereen kan zingen, leraren dus ook. Spiegelen aan The Voice helpt ons niet, dat is show business.

        • Willy-Els van Vliet

          Er zijn echt ook nog leerkrachten die zelf zingen met de kinderen! Ik zing graag met de kinderen, maar mijn muzieklessen houden veel meer in dan zingen alleen. Ik ben lang niet de enige zingende leerkracht op onze school en wij hebben zelfs invallers, die met gitaar en al op school komen.
          Als leerkrachten zich zeer onveilig voelen als zanger en het daarom zouden laten, is super jammer, want kinderen zingen zo graag. Het zou ook niet goed zijn als ze de angst van de leerkracht overnemen. Laat ze dan maar een CD gebruiken. Beter dan niet zingen.
          Ik heb zelf als kind genoten van de Bennie Vreden plaatjes op school ( naast de juf die me leerde blokfluit spelen en de meester met de viool. Het was allemaal prachtig.) Ik herinner me er nog een paar: Er woonde op het eiland Urk en ‘t Was al op een druilerige morgen, van een gewone door de weekse dag…
          Op de cursus over vernieuwend onderwijs, waar ik gister was, werd ook verteld hoe belangrijk zingen is als bijdrage voor het leren van kinderen. Het zingen is het onderwijs nog niet uit! En dat laten we toch ook niet gebeuren. Toch?
          Wordt er op de school van jullie kinderen niet gezongen? Bied je eens aan als hulpouder en loop met je keyboard/ gitaar/ trombone de school in. Succes verzekerd en misschien duw je wat leraren over de drempel.

          • Marco C. de Bruin

            Beste Willy-Els,
            Op de school van mijn zoon wordt heel veel gezongen, heerlijk.
            Maar bij de schoolkeuze ontdekte ik dat op vele scholen niet meer gezongen word, helaas.

            Wat fijn dat jij wel lekker zingt!En dank voor de tip, iedereen de school in.

          • Marie-Astrid

            Heerlijk om te lezen, Willy-Els, dat je met zoveel plezier muziek op school maakt. Dat geeft de burger moed! Fijn ook dat je deze discussie op gang brengt. Binnenkort ga ik in mijn woongemeente naar een bijeenkomst voor cultuuraanbieders en scholen om met elkaar van gedachten te wisselen hoe het muziekonderwijs op school weer vorm gegeven kan worden. Vanuit de provincie Noord-Brabant wordt dit gestimuleerd in het project De Cultuur Loper. Misschien ook interessant voor jou en de andere lezers?

    • Ron van der Vlist

      Ha Marco,

      Jaaaa, goed zingen op de basisschool is mij uit het (onderwijs)hart gegrepen. Ik geloof erin, dat een hoop problemen(?!) met kinderen opzij geschoven kunnen worden als zij (weer) contact met hun hart kunnen maken, o.a. via zingen. Maar niet alleen problemen oplossen: ook op een gezonde manier talent ontwikkelen.
      Misschien kunnen jij en ik daar eens een boom over opzetten, entrepeneur-matig gezien………
      Maar nu mij behoefte:
      Ik loop als zanger vaak met melodietjes in mijn hoofd die ik uit wil werken. Ik heb Cubasee op de PC, maar vind dit eigenlijk te ingewikkeld, omdat er een hoop toeters en bellen op zitten die ik niet gebruik. ‘Vroeger’ gebruikte ik ‘Cakewalk’ en dat voldeet eigenlijk prima.
      Marco, zou je kunnen bloggen over simpele gebruiksvriendelijke componeer/ arrangeerprogramma’s voor de PC voor ‘dummies’ met dito virtuele ‘instrumenten’ aanbevelingen?

      Alvast bedankt,
      Muzikale groet van Ron

    • Gaston Wallé

      Ik moet vaak gebruik maken van muziek voor videoproducties. Er zijn hele handige websites om geschikte muziek te vinden, alleen die kunnen kostbaar zijn ten aanzien van de productie kosten.
      Als ik voor een deel dergelijke muziek zelf zou kunnen vervaardigen met behulp van applicaties of anderzijds een methode door ‘samples’ al dan niet zelf vervaardigd samen te kunnen stellen dan heb ik meer onafhankelijk om te kiezen

    • Ron van Effrink

      Hallo Marco,
      Hoe schrijf ik muziek voor een orkest dat voor dat orkest ook uitdagend is om te spelen? Waar moet ik, naast de kwaliteit van het orkest, dan op letten?

      Groet,
      Ron.

    • Marie-Astrid

      Hallo Marco,

      Wat een goede vraag! In willekeurige volgorde, zomaar het eerste wat me te binnen schiet:

      1. hoe vind je bij componeren of improviseren een aansprekende maat en dito ritme.
      2. waar moet je op letten bij een langer stuk, hoe maak je een zin of een muziekstuk af
      3. wat zijn specifieke kenmerken in melodievoering, harmonisatie en ritme voor een bepaaalde stijlperiode
      4. hoe kun je technische mogelijkheden uit bijvoorbeeld Garageband gebruiken bij het componeren
      5. hoe ontwikkel je een eigen stijl zonder steeds hetzelfde trucje te blijven gebruiken
      6. Is er een soort “leergang voor componisten”

      Hopelijk kun je hier iets mee!

      Hartelijke muzikale groet,
      Marie-Astrid Zeinstra

      • Marco C. de Bruin

        Hoi Marie-Astrid,
        Dank voor je ideeën. Kun je toelichten wat je met een leergang voor ogen hebt?

        Marco

    • eric

      Marco

      Ik schrijf liedteksten en speel gitaar. Mijn interesse gaat uit naar een manier hoe ik de juiste toonsoort en dus akkoorden vindt bij mijn teksten.
      Ik schrijf een lied meestal vanuit de tekst en niet vanuit muziek.

      Groet
      Eric

    • Stefan Nouwens

      Writers/producers/composers block. Ik produceer geen nummer zonder tenminste één keer een fase te hebben waarin ik denk: en nu? Ik zit met een scherm vol met losse ideeën, loopjes, akkoorden, ieder opzich leuk klinkend maar samen nog geen nummer. Iedereen kan 4 maten muziek maken, maar 4 minuten, da’s een heel ander verhaal. Soms duurt het wel een paar dagen voordat het weer begint te lopen. Ik gooi nooit iets half afgemaakt weg. Ik hou gewoon vol, blijf proberen, blijf ‘pielen’ want ik weet dat er uiteindelijk komt altijd een nummer uit waarvan ik denk: mwah, best aardig.
      Maar hoe ga jij om met composers block? (Of heb je daar nooit last van ?)

      • Marco de Bruin

        Beste Stefan,
        Dit is herkenbaar. Echter heb ik een methode gevonden om dit anders op te pakken.
        In een van de volgende blogs geef ik je hier antwoord op.
        Marco

    • Leo de Bolster

      Beste Marco en Stefan,

      Een herkenbaar probleem ik denk voor velen!
      Vast komen te zitten, en niet meer te weten hoe nu verder?
      Het is natuurlijk ook een kwestie van hoeveel talent aanwezig is.
      Ik zou in ieder geval ook blij zijn met wat tips van Marco in een van de volgende blogs!

      Groeten,

      Leo de Bolster

    • Jeroen Figee

      Ben nieuwsgierig naar meer informatie over het ‘kleuraccent’. Heb het vaak al zelfs veel gebruikt en vind het in een compositie echt leuk om te gebruiken vanwege het verassend karakter. Ben benieuwd of het thema wat uitdieping kan krijgen…. of moeten we met z’n allen de boeken induiken om te kijken wat het ook al weer betekend 🙂 lol.

    • ICTindustrie

      Misschien een blog over de ontwikkeling van blogs 😉

      Groet, Mark

    • Lutgarde Geysen

      graag had ik alles geleerd over componeren voor fanfare en harmonie orkest

      • Marco C. de bruin

        Ik ook. Er is zoveel te beleven in de wereld van fanfare en harmonie orkest. Alleen de dikte van de partituur.
        Qua instrumenten is het uitgebreid. Qua componeren blijven de ideeën natuurlijk hetzelfde, Orkestratie vraagt wat van je.
        Ik heb een tiental arrangementen geschreven voor de Koninklijke Luchtmacht kapel en composities gemaakt die ook zijn uitgegeven.
        Blijft een boeiende wereld.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.